JAG ÄR INTE BITTER, JAG ÄR RÄTTVIS

2011-10-11 ? 18:02:43
En sak att tänka på.
Allt snack som pågår om jämställdhet ute i världen, det är något jag gärna pratar om och alltid kommer fortsätta att prata om. När jag pratar om jämställdhet ligger inte min vikt vid löneskillnader, vilket många brukar tänka på när det kommer till jämställdhet.
Men om vi nu ska prata om löner så tänkte jag bara visa en sak för alla er som bullshitar om man bara får lön efter prestationer och ansvar. (Själv har jag på det påståeendet alltid svarat att så kan det säkert vara, men jag har svårt att tro att det är män som presterar bättre inom nästan alla yrken).
Här kommer lite statistik från Sveriges ingenjörer som ni fan inte kan påstå har med prestationer att göra:

Kvinnor får drygt 1000kr mindre än män vid första jobbet som ingenjör.
Sveriges ingenjörer har under tio år kartlagt skillnaderna i ingångslön mellan män och kvinnor.
.
"Trots lågkonjunkturen var ingångslönerna för nyexaminerade civilingenjörer i privat sektor generellt höga under 2009. Medelingångslönen för kvinnor var 26 751 kronor, för män 28 142 kronor."
Dvs. Män och kvinnor som gått samma utbildning, under lika lång tid och har samma kunskaper får olika betalt i ingångslön. Och männen får mer.

Medelingångslön

 kr/mån

 Män

28 142

 Kvinnor

26 751

 Skillnad

 1 391*


Statistiken ovan tar inte hänsyn till att kvinnan och mannen är i samma ålder. DOCK om man gör det så var skillnaden ändå 943 kronor! Av vilken orsak undrar jag.

Helene SJöman, jämställdhetsansvarig på Sveriges ingenjörer säger bl.a. "– Vi vet också från andra undersökningar att män förväntar sig högre ingångslön, vilket kan betyda att de också begär mera än kvinnor.".
Självklart ska kvinnor förvänta sig lika hög lön, även om man aldrig kan veta vad för inställning man kan ha när det kommer till första jobbet. Dock tycker jag ändå att det är sjukt att det överlag skiljer så mycket pengar i ingångslönen när både mannen och kvinnan som sagt gått samma utbildning och fått samma kunskaper.
Inte okej.
Läs mer här: http://www.sverigesingenjorer.se
.
För övrigt kan man även diskutera det här med att ta för sig och visa framfötterna som tjej. Det är många tjejer som är otroligt bra på detta idag och de blir bara fler och fler. Men om det alltid är så lätt är frågan, lyssna på Betner!

Betner är feminist och det är dom här också också:
Jag kommer aldrig acceptera mindre betalt än en manlig kollega om det enda som skiljer oss åt är våra kön.
.
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: