PEELING

2011-12-30 ? 12:28:49
Jag tänkte göra en ansiktspeeling med saker jag har hemma. Känner att det behövs, brukar aldrig göra egna.
Googlade lite och hittade olika tips.
Ex.
Råsocker och grovt havssalt. Blanda med olivolja eller annan matolja.
Dock, om jag förstår det rätt så kan salt och socker vara grovt mot ansiktet..
.
Hittade lite intressant info om peeling:
Om man har akne eller finnar så är det tydligen bättre med en kemisk peeling än en mekanisk peeling.
* Mekanisk peeling innehåller korn som kan rispa på ytan. Om man har finnar bör man undvika mekanisk peeling eftersom den kan riva upp ansiktet och sprida aknebakterien.
* Kemisk peeling innehåller aha-syror som penetrerar det översta hudlagret och löser upp döda hudceller.
Denna sortens peeling kan man göra hemma av produkter som innehåller aha-syror! Dessa verkar det dock som att man går till salonger för att göra.
Veckorevyn
Saker som innehåller aha-syror är ex. citrusfrukter, äpplen, vindruvor, sur mjölk och sockerrör. Den syran som finns i sockerrör kallas glykolsyra och är den mest effektiva fruktsyran eftersom den är snabbast på att tränga djupt ner i huden.
Kabokibeauty
.
Dock!
Aha-syror och andra som har en peelande effekt gör huden tunnare och mer känslig för solen, så tänk på det på sommaren! :)
.
Nåja, back to business.
En peeling med socker, olivolja och houng eller citrus, verkar också vara bra.
Jag tror vi kör på denna, jag hittar ingen bättre!
.
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: