ETT ONÖDIGT INLÄGG

2011-08-09 ? 10:09:32
Sitter och läser om laktosintolerand på internet haha. Vill bara konstatera att de gånger jag och någon annan pratat/diskuterat om laktosintolerans så har jag haft rätt - och det har jag.
Jag är ju född med det själv, så jag är rätt påläst om det ändå.
.
Jag visste att laktosintollerans egentligen är ett normaltillstånd för världens vuxna befolkning. Att man antar att det ursprungligen var så att barn tålde mjölk med att detta sedan "stängs av" i vuxen ålder.
I många asiatiska länder är närmre 100% av befolkningen laktosintolerata. Däremot producerar människor i norden ovanligt mycket laktas (enzymet som bryter ner mjölksockret). Undantagfall är ju dock finnar och samer som inte tål lika mycket mjölk som andra i Norden..
Dock visste jag inte detta: "Primär laktosintolerans är således ärftlig och försvinner därmed aldrig, men uppkommer vanligtvis först i vuxen ålder. Detta är den vanliga formen av primär laktosintolerans. Barn som föds med laktosintolerans förekommer, men detta är mycket ovanligt."
Så då är mitt fall alltså mycket ovanligt om man ska lita på den här källan? Där ser man.. Jag är ju iofs halvfinsk.
.
Till sist vill jag poängtera att laktosintolerand inte är samma sak som mjölkallergi!
Mjölkallergiker är allergiska mot något protein i mjölken.
Laktosintoleranta har brist på enzymet laktas, vilket gör att laktosen inte kan brytas ner som vanligt, utan bryts istället ner av tarmbakterier.
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: