GOODBYE HORSES

2010-12-02 ? 14:43:44
Igår var jag på en enormt upplevelserik pjäs på en teater i Masthugget.
Jag ville bara stanna kvar och bosätta mig där!
*SPOLIER!!!!*

.
Vi leddes in en och en bakom ett skynke. Där inne öppnades en dörr för oss och vi fick ta tag i en hand som drog in i oss i ett totalt rökfyllt och ljust rum. Hög sagolik musik spelades och man leddes fram till ett draperi av plast, utav den ljusklädda kvinnan man höll i handen. Eftersom man inte kunde se någonting runt om sig på grund utav röken, så fick man bara lita på kvinnan.
Kvinnan stannade upp en framför draperiet och sa "Du är här nu".
Ifrån nästa draperi stack det fram ännu en hand, som man tog tag i och igen leddes man igenom ännu ett rökfyllt och ljust rum. Ljuset var blått/vitt och man såg ingenting i det rummet heller. Kort därefter leddes man ut i ett rum och kvinnans hand släppte taget om en.
Rummet var väldigt mörkt och tyst. När ögonen vant sig vid ljusskillnaden insåg jag att jag befann mig i ett rum med massor av fina sängar och gamla sänglampor.
Jag gick runt i rummet, för att hitta två klasskompisar sitta i en säng med varsin filt över sig. Så jag satte mig med dem.
Därifrån såg man hur den ena personen efter den andra kom in i rummet, såg smått vilsen ut och började sen leta sig fram bland sängarna.
När alla var inne kom en utav kvinnorna in. Hon var gravid. Hon satte sig i sängen som stod i mitten, och så började det.
Hon slängde kortlekar om kring sig, gav ifrån sig massa konstiga ljud, lekte upp och ner i sängen.
Alla satt fascinerade och tittade på hur kvinnan gav ifrån sig både glädje och skräck. Hon kröp under sängen, tog fram en kikare, och senare en ljusslinga.
Helt plötsligt stannade hon upp och sa typ "Nää.. Asså, vi gör så här va. Jag eeh går och hämtar te. Te gillar ni va? Okej jag går och hämtar te och sätter på mig mitt hästhuvud och så kommer jag snart, okej?"
Och mycket riktigt. En stund senare kom hon tillbaks med en barnvagn med te i och över hennes huvud satt ett hästhuvud. På fötterna hade hon ett par hårda balettskor som hon då och då stampade i marken med. Musik började spelas och in kommer en till, "likadan" gravid kvinna bärande samma kläder som den andra och med ett hästhuvud ovanför huvudet.
Te delades ut till alla personer medan kvinnorna posade hela tiden. (Vilket såg väldigt kul ut då de hade hästhuvuden på huvudet). En av kvinnorna jävlades lite med Fredrika, och jag fick två koppar te...
En stund senare började annan musik spelas riktigt högt och snabbare och snabbare.
De började dansa vilt och hoppa runt i sina hästhuvuden. Nästan lite läskigt.
.
När dramat var slut var man lite.. Jag vet inte, men jag hade liksom inte riktigt någon koll på vad jag faktiskt hade sett eller hur mycket jag hade gillat det. Jag visste i alla fall att jag fullkomligt ÄLSKADE rummet och ville bara gå och lägga mig där.
Vita sköna sängar, fina gamla lampor, klockor, fick-ur och sen kort utspridda över hela golvet.
Jag och Anton bäddade ner oss i varsin säng och drömde oss bort för någon minut.
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: