BLONDINBELLA OCH JÄMSTÄLLDHET

2012-02-12 ? 02:49:18
Precis som jag sa tidigare idag så tänkte jag kommentera ett ämne jag snubblade in på på nätet, nämligen Blondinbella.
Hon har tydligen då alltså publicerat bilder på sig själv i bikini. Bilder som visar henne X antal kilo tyngre än förr och detta har då orsakt över 1000 kommentarer (jag vet, helt sjukt).
.
Jag är ändå intresserad när sådan här händer, då jag är så trött på att tjejer ofta ses som vandrande kroppar och inte inte alltid blir värderade som människor utan som fysiska varelser.
Självklart kan man tycka att en tjej/kille är enbart ashet osv, men detta hör inte hit. Det är inget problem.
Vad som är ett problem är hur man ser på tjejer.
Tjejer blir uppfostrade till att vara snygga för andra och tjejers kroppar ses ofta som viktigare än deras prestationer.
Jag är medveten om att vi är i en generation där detta håller på att vända, men de som försöker påstå att Sverige är jämställt kan bara gå och lägga sig.
Hur detta har med Blondinbella att göra ska jag berätta.
Blondinbella är en framgångrik entreprenör som publicerat bilder från sin semester, där hon även då publicerat bilder på sig själv i bikini. Genast har det kommit in massor av kommentarer som antingen säger att hon är "perfekt och härligt feminin" eller att hon "är för tjock och borde gå ner i vikt".
Varför ska alla sitta där och kommentera hennes kropp bland hennes semesterbilder?! Jag tror inte alls att det hade hänt i samma utsträckning om Blondinbella varit en tjej.
Jag är så trött att alla (speciellt tjejer!) fokuserar på det här med kvinnliga kroppar. Vad i h*elvete spelar det för roll  vad ni tycker om hennes kropp?
Självklart får man ha åsikter, men jag är så trött på att folk lever i en värld där de nedvärderar personlighet.
"Hon är inte tjock, hon är fin" säger folk som vill framstå som positiva.
Vem säger från början då att en tjej som är tjock inte kan vara fin?
Jo, samhället.
Det är inte alls samma hets kring mäns kroppar.
Det gäller att inse detta.
Tänk på det. Ofta är det så att hetero killar spanar in tjejers kroppar på stranden och hetero tjejer spanar även de in tjejers kroppar.
Vad beror det på?
Jo, att man som tjej ofta uppfostras till att bry sig otroligt mycket om sitt utseende och att vissa ideal är de som duger.
Många, även jag, tycker att det kan vara svårt att veta hur man ska tackla allting fram och tillbaks. Jag vill ses för min personlighet, men jag tycker om när någon anser att jag är attraktiv. Jag vet att jag antagligen gillar att fixa mig för att jag uppfostras till det, men samtidigt är det ju inte fel att vilja vara fin.
Egentligen är så är det en jävla makt att vara tjej. Det är bara inte alla som förstått det. Hetsen kring utseendet kan man så lätt utnyttja. Smarta och duktiga tjejer kan lätt få hela paketet fär de både är smarta och snygga. Killar ses ofta som antingen eller.
När jag gick i danståget under internationella kvinnodagen så minns jag att vi pratade med en man på Brunnsparken som sa "Det är så bra det ni gör. Sanningen är ju att kvinnan har mer makt. Titta bara där på poliserna. Vem tror ni har mest makt? Han eller hon? Visst, han kanske är fysiskt starkare, men hon vet att det är det här hon vill. Hon är en kvinnlig polis liksom, vilket innebär psyiksk styrka. Hon har så jävla mycket mer makt. Det gäller bara att tjejer inser det"
Men som sagt. Det är lätt att ha delade åsikter om hur man ska tackla alltinh som tjej.
Det finns så mycket man står emellan ibland.
Jag är så otroligt trött på silikonbröst och plastikoperationer.
Självklart får de som vill göra dem, men jag tycker att det finns jävligt mycket bullshit bakom: "Hon vill känna sig mer kvinnlig".
Jag tror spontant att operationerna görs pga hur kvinnor får inpräntat i skallen att de ska se ut.
Det finns mycket att jobba med när det kommer till jämställdhet. Både kvinnans rättigheter och mannens.
Men jag tror de flesta kan hålla med om att det är kvinnors rättigheter som måste bli genomarbetade.
Folk som inte aktivt visar att de står för jämställdhet kan vara lika mycket i vägen som folk som är emot det.
Det är också vanligt att tjejer själva står i vägen för varandras styrka då vi hela tiden ska bedöma andra tjejer.
Varför? Jo, för att vi uppfostras till det.
Cut the bullshit. Var dig själv, men var det för din skull och låt ingen trycka ner dig.
De som är trygga i sig själva behöver inte trycka ner någon.
Tjejer och killar som motsäger jämställdhet är både bakåtsträvare och oattraktiva.
Din och andras värdighet är det viktigaste du kan stå för.
Låt killar och tjejer vara individer, inte kön.
Jag är feminist.
Kom inte till mig och påstå att feminister är manshatare. Det är inte sant. Kom med något nytt argument.
Folk som försöker provocera orkar jag inte ens lägga  tid på. Säg något vettigt istället och acceptera att jag lika väl kunde kallat mig jämställdist.
Jag vill bara väcka de viktiga engagemangen som behövs.
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: