ETT LÅNGT INLÄGG OM UTBILDNING OCH ARKITEKTUR

2011-12-03 ? 12:13:00
Jag har fått en kommentar som lyder såhär:
Det kanske är fler som undrar, i.o.m att jag skrivit om det i min beskrivning.
.
Jag studerar inte något aritekturprogram. Jag studerar ett program som heter Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggteknik.
Dock var detta inte mitt förstahandsval, utan mitt tredjehandsval.
Arkitektprogrammet på Chalmers var mitt 1 Val och Arkitekturprogrammet i Lund var mitt 2 Val.
Det är väldigt svårt att bli antagen till dessa arkitektprogram i Sverige. Jag gick ut med väldigt bra betyg, ändå räckte det inte hela vägen.
Om betygen inte räcker så kan man göra arkitektprovet. Detta gjorde jag.
.
Uppgifterna i arkitektprovet ser olika ut varje år, men det finns ändå liknelser.
* Först ska man göra ett prov hemma, som består av 3 uppgifter.
* Om man går vidare får man även göra ett prov på skolan, under två dagar, med sammanlagt 6 uppgifter.
.
Eftersom jag ännu inte fått tillbaks det jag gjorde, så lånar jag bilder från andra.
Här är ett exempel på en hemuppgift från år 2007:
bussenius
Den här personen gick vidare, det gjorde även jag.
.
Här är samma persons skapelser, från  prov nummer 2:
bussenius
Jag tycker själv att det är väldigt svårt att sitta i en sal med massa folk och trycka fram både inspiration och bra resultat utifrån givna uppgifter med instruktioner.
Jag kände mig inte nöjd med prov nummer 2.
En ganska bra reservplats hamnade jag på, men inte tillräckligt bra för att kunna komma in.
.
Jag bestämde mig istället för att ge AE (Affärsutveckling och entreprenörskap) en chans.
Nu har jag studerat det i ca 1/2 år. Än så länge trivs jag bra. Jag saknar dock alla kreativa ämnen! Bild, foto, design och liknande har alltid varit min grej. Jag studerade Samhäll/Estet med bildinriktning på gymnasiet.
Många från min nuvarande klass har kommenterat att jag sitter och skissar så mycket, i räknehäftena. Jag kan faktiskt helt enkelt inte hjälpa det :)
Nu när jag går AE har jag fått en annan syn på Arkitektprogrammet. Jag tror att man där kan bli lite låst i jämförelse med AE. Går jag ut efter 5 år på arkitektprogrammet så är jag arkitekt. Om jag däremot går ut efter 3 år på AE så har jag en bred teknologie kandidatexamen. Man kan därefter inrikta sig på olika områden, genom att läsa ett masterprogram på 2 år.
Man brukar säga att på AE får man lära sig lite om väldigt mycket.

Vi läser kurser som Språk & Kommunikation, Husbyggnadsteknik, Samhällsplanering, Fastighetsutveckling och ledarskap.
Jag har också hittat en lösning på saknaden av kreativa ämnen.
Jag har pratat med syon och från och med nästa läsperiod (förhoppningsvis) kommer jag börja läsa arkitektkurser vid sidan av mitt program.
På så sätt kommer jag i slutändan gå ut med en kandidatexamen från Affärsutveckling och Entreprenörskap, men med en erfarenhet inom arkitektur. Detta betyder att jag sedan kan skapa mig ett arkitekinriktat masterprogram. På så sätt kan jag troligtvis, om jag vill, jobba som både som entreprenör, konsult, med projekt på ett arkitektkontor eller faktiskt som arkitekt.
Det är sånt här jag vill syssla med:
Fast främst i dator, såhär:
Alla bilder är från big.dk
.
Men jag hade kunnat tänka mig att jobba med annat också.. Det är så mycket man vill haha.
//Idabod
Kommentarer
Frida

Jag läser en liknande utbildning som du gör :) Fast den heter Företagarprogrammet.

2011-12-05 @ 01:28:35
URL: http://iliveforthememories.blogg.se/
Anonym

Tack för svaret! (Letade tillbaka mig i arkivet för att hitta det) xD Alltså, nu känner jag mig jättevirrig. Gick teknikrprogrammet med inriktning inredning och design, och jag är intresserad av sånt, men jag känner mig inte särskilt kreativ ensam, utan är bättre på att komma på lösningar och sådant i grupp, skulle aldrig ha någon inspiration till att göra ett sådant prov då jag helt enkelt inte skulle komma på det, och visst är jag bra på att rita, men samma där, vet inte VAD jag ska rita, är bra på att rita av saker, då blir det nästintill identiskt. Mina betyg är inte heller så höga att jag kommer in, så det måste betyda att jag kanske inte platsar där? :/

2012-01-09 @ 12:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: