KROPPSIDEAL OCH OBILDADE UNGAR

2010-09-06 ? 23:13:25
Sitter och tittar på The sex education.

Riktigt intressant! De tar upp väldigt viktiga ämnen. Bl.a. hur folk påverkas av porrindustrin och hur obildade unga är när det kommer till sex.
De tar upp hur vanligt det är att tjejer strävar efter den där "porrstjärnelooken" och att många killar attraheras av den. De hade med några kvinnor som berättade om hur mycket pengar de la på hårextensions, manikyr, pedikyr, bröstförstoringar och solduschar osv.
Som kommentar till att det är väldigt mycket pengar att lägga ut svarade en av dem "I don't see a problem with that"
Det är ju precis det som är problemet!
Alla dessa sjuka kroppsideal har verkligen gått alldeles för långt. Jag vet att jag gärna bloggar om mode, men det är för att jag är intresserad av färg, form och kläders uttryck. Inte för att jag tycker att man ska se ut som modellerna.
Däremot är ju jag självklart som alla andra påverkade av hela det här med att man vill se bra ut för andra. Att man vill attrahera killar/tjejer är ju något de flesta strävar efter.
Jag tycker att något som är bra med att man blir äldre och mer erfaren är att man (okej, i alla fall jag) uppskattar de allra flesta kroppsformer hos både män och kvinnor och kan förstå det vackra.
Jag är trött på alla omöjliga kroppsideal.
Precis nyss så stod programledaren och pratade om att personligheten är väldigt viktig och att utseendet inte är allt. Detta efter att ungarna fick svara på vad de tror att några kändispar ser hos varandra. Bl.a. Beyonce och Jaz, J.Lo och Marc.
Samtliga gissade på saker i stil med "hon har en grym kropp", "han har fina ögon" osv.
Hallå? Personligheten kanske?

Jag har tänkt på det här med en "grym kropp". Vad är en "grym kropp"? Det är ju en fråga om åsikt! Jag själv vet att jag tycker det är attraktivt när en person tar hand om sin kropp, t.ex. tränar, äter bra saker och har bra hygien. Det betyder att man är mån om vad som är bra för sin kropp.
Det här med kläder har jag också funderat på.
Ofta är det mycket snack på nätet om hur tjejer ska klä sig och hur killar vill att tjejer ska klä sig. Jag själv är inte jätteintresserad av dessa frågor, då jag klär mig som jag vill. Men det jag uppmärksammat mest ur dessa diskussioner är att många tjejer säger "Ni killar kan ju bara ta på en skjorta och ett bar jeans så ser ni asbra ut". Och det stämmer ändå ganska bra.
Vad jag tänker då är inte "varför kan inte killar anstränga sig lika mycket som tjejerna gör?" utan "Är inte en tjej också snygg i en skjorta och ett par jeans?". Det tycker jag i alla fall.
Men i alla fall. Till större delen fokuserade programmet på människokroppen. Hur den egentligen ser ut! Att man ska skippa tankarna om porrstjärnelooken. De tog upp och visade vad som händer i olika situationer. Ex. en graviditet eller en erektion. Grymt att de i programmet går igenom i princip allt.
Gud. Det förvånar mig verkligen hur lite dessa ungar vet om kroppen..
//Idabod
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: