LÄKARE UTAN GRÄNSER

2010-10-29 ? 12:57:42
Läkare utan gränser.
Varje månad skänker jag 50 kronor till Läkare utan gränser. 50 kronor är inte mycket pengar tänker många, även jag. Men 50 kronor räcker till mycket.

1000 kronor kan betala för 4 kirurgiska kit för behandling av splitterskador.

500 kronor kan vaccinera 100 personer mot hjärnhinneinflammation.

250 kronor kan rädda livet på ett mycket svårt undernärt barn.

150 kronor kan rädda 15 personer från att dö i kolera.

70 kronor kan ge 47 barn vaccinationsskydd mot mässling.

(Statistik hämtad från Läkare utan gränsers hemsida)

 

Ynka 70 kronor kan ge 47 barn vaccinationsskydd mot mässling!

Mässling vaccineras alla barn mot i Sverige, många land har inte den möjligheten.

För undernärda barn leder mässling ofta till döden. I låginkomstländerna leder minst 1 av 10 fall av mässling till döden.

150 kronor kan rädda 15 personer från kolera.

Kolera sprids främst genom förorenat vatten och mat.

Kolera som inte behandlas ordentligt leder till döden i 20-50 % av fallen.

Med rätt behandling överlever mer än 98%.

150 kronor - 15 liv.

 

Jag har inte råd att skänka mer än 50 kronor i månaden. Men 50 kronor kan göra mycket. Och det är fler än jag som har råd att skänka det.

Jag vill såklart egentligen hjälpa alla. Så jag har som taktik att jag ska hjälpa olika organisationer i några månader.

Barncancerfonden, Amnesty, Unicef m.m. Det finns många att stödja.

Stöder du någon humanitär organisation? Vilken?

//Idabod
Kommentarer
Filippa Wittenberg

Hej Ida,



Tack för ditt stöd och för att du uppmanar läsarna av din blogg att göra detsamma. Det uppskattar vi mycket!



Filippa Wittenberg

Läkare Utan Gränser

2010-12-10 @ 10:37:39
URL: http://www.lakareutangranser.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: