SKOLAN BEHÖVER FÖRÄNDRING

2010-08-13 ? 12:21:36
För några dagar sedan diskuterade jag och min syster folkpartiets förslag om att låta föräldrarna till stökiga barn sitta med på lektionerna. Men jag tror inte att det är där vi måste börja.
Min syster sa att hon är trött på att politiker får fatta beslut inom områden de inte kan tillräckligt mycket om. De flesta politikerna är ekonomer, eller? Vad vet de om hur barn fungerar? Exempelvis kritiserade skolverket förslaget om meritpoäng, då de ansåg att det skulle få elever att välja ämnen taktiskt istället för vad de kanske är intresserade av. Lars Leijonborg menade att det var precis det som var meningen, att uppmuntra det beteendet. Skolverket menade att detta inte skulle bättra på elevens intresse utav att lära sig, utan endast att få bra meriter. Det är det enda jag kan komma på just nu, men jag minns att jag och min syster haft dikussioner om just det här att de som faktiskt är insatta i området inte är de som får fatta besluten.
  Jag är inget vidare insatt i politik, men sånt här tycker jag är intressant, beteenden. I detta fall, varför barnen och ungdomarna beteer sig som de gör. När jag gick i grundskolan var det många i min klass och i min skola som inte såg vikten av att ta skolan på allvar. De såg inte vikten av att göra sina läxor, försöka få bra betyg och ta ansvar för sina studier. Många av dem har däremot fått väldigt bra betyg på gymnasiet och visar mognad genom att ta tag i sina studier och anse dem vara viktiga. De ser helt enkelt vikten av att göra bra ifrån sig och tar numera eget ansvar. Vad är det som gör att barn inte tar sina studier på allvar, men kan ta ansvar för dem när de blir äldre? Beror det på mognad? Skolan? Föräldrarna? Omvärlden? En del ungdomar på gymnasiet kan ju inte ta tag i sina studier där heller. Så vad beror det på?
Ett problem idag är att man lär ut på fel sätt. Jag vet att Jan Björklund har stått för förslaget om att börja med betyg redan i 6e klass. Tycker ni att det är bra? Det var ju även lite snack om att elever i 4e klass skulle åf omdömen på olika håll i Sverige. Ett förslag som kritiserats av många, bl.a. Christina Cliffordson, docent i pedagogik, som sa att det är motivation som ger högre betyg, men inga resultat på att betyg ger motivation finns. Skolan måste stärka elevernas självbild och självförtroende. En 10 åring kan ofta inte skilja på om han är dålig i matte eller dålig som person.

Något som är väldigt bra är i alla fall att betygssystemet ska ju ändras nu, det nuvarande är ju riktigt kasst. Det nuvarande uppmuntrar ju bara till ansträngning, inte till att lära sig. Skolundervisningen behöver en förändring. Jag tror att en sak som skulle göra skolan bättre, mer lärorik och öka koncentrationen hos många elever är att helt enkelt ha mer intressant undervisning. Att bedömma utifrån dagens barn, ungdomar och betyg känns det som att få faktiskt är intresserade utav vad de läser idag. Det resulterar sig i att eleverna bara pluggar till provet utan att faktiskt lära sig vad de läser. Lärarna får elever att plugga till prov, som de kanske lyckas få ett MVG på. Läraren kan sätta sina MVGn på sina papper, men bara 2 veckor senare är den mesta av elevernas kunskap från provet bortglömd.
Precis där ligger problemet.
Problemet för eleverna, lärarna, studenterna som ska ut i världen och för den kommande generationen som ska hjälpa sina barn i skolan. Visst mr Björklund, jag vet att du är utbildningsminister och att du tycker att ta tag i stökiga elever är ett bra mål. Men att låta föräldrarna sitta med är troligtvis inte den bästa lösningen. Och vem ska betala för att ersätta deras förlorade arbetstimmar? Som sagt, tanken på att ta tag i stökiga elever är bra, men vem tar tag i alla andra elever? Vem tar tag i elevernas motivateion till att lära sig? Dagens elever går ut med betyg, inte med kunskap. 

//Idabod
Kommentarer
sabrina

Du/ni har sååå rätt!

2010-08-15 @ 16:12:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: